Helse og mat som medisin.

Jeg elsker å lage mat. I mange år har matlaging vært en hobby, og for meg er det ikke en vanskelig oppgave å få i meg ordentlig middag selv om hverdagen er hektisk. Et tidvis ork, ja, men ikke vanskelig.Samtidig er jeg opptatt av at maten jeg putter i kroppen min skal være næringsrik og bra for meg, og derfor er jeg stadig på utkikk etter nye måter å inkludere de nødvendige næringsstoffene i kosten. 20150220-_DSC0025 Jo mer jeg leser, desto oftere kommer jeg frem til samme konklusjon: mindre korn og pasteurisert melk, mer proteiner,fett, grønnsaker og syrnet melkeprodukter. Og dette er særlig viktig for meg fordi jeg har vært plaget med magen i utrolig mange år. Og for å være helt ærlig er jeg ganske "fed up" av å ha så sterke smerter at jeg ved enkelte anledninger har begynt å gråte.  I tillegg har jeg slitt med ganske tunge depresjoner av og på siden jeg var 12-13 år, uten å helt vite hvorfor, men det har ofte satt seg ekstra i kroppen. Av den grunn er jeg veldig interessert i sammenhengen mellom mat og psykisk helse. Det jeg også har funnet ut er at det ikke er irrelevant hvilket kjøtt og hvilke fettkilder man får i seg, og som en konsekvens av dette begynt med både kraftkoking og fermentering av grønnsaker. Vi har lagd hjemmelagede pølser sammen med svigers og blitt nærmest selvforsynt av ferskvannsørret som H og familien har dratt opp på vidda. For å nevne noe. 20150116-_DSC1609 Nå er ikke ernæring mitt fagfelt, men med mye god litteratur og venninne som er utdannet ernæringsfysiolog føler jeg at jeg har blitt ganske trygg på hvilken mat som er bra og hva som ikke er det. Og naturlig mat, i den grad det går, har blitt min nye lidenskap. Men gamle vaner er vonde å vende. Jeg elsker brødmat og pasta, og jeg kommer nok aldri til å kutte det fullstendig ut. Men jeg kutter gradvis og drastisk ned på det. Og jeg er mer motivert til å gjennomføre disse planene når vi flytter fordi det krever mye logistikk. I form av fryseboks. Noe vi ikke har eller har plass til her. 20150308-_DSC0427 Disse metodene er veldig tradisjonelle, veldig enkle og faktisk veldig økonomisk lønnsomme. Jeg har prøvd ut flere prosjekter og derfor funnet ut at dette blir utrolig gøy å gjennomføre når vi får bedre plass:

- koke opp 10-20 liter kraft fra storfe, fjærkre, fisk&skalldyr, vilt i slengen. Dette brukes som base i sauser, supper, sammen med tacokjøttet (f.eks), eller som ren drikkebuljong. Dette har mange helsefordeler og gjør smaken i maten vanvittig mye bedre. Gelatinen fra beinmargen har også mange gode fordeler som du kan lese om på kraftmamma. 

- kjøpe flere kasser med tomater og koke opp tilsvarende mengder med tomatsaus. Toro og Dolmio har jeg lagt på hylla for flere år siden. Både tomatsausen og kraft kan fryses ned. Tomatsausen skal lages så basis at den kan brukes som både ragu, suppe og saus. Naturlig ferdigmat i fryseboksen.

- lage fermentert sauerkraut, kimchi og pickles. Dette skal jeg faktisk gjøre denne helga også, for det har jeg plass til per nå. Fremgangsmåten er utrolig enkel og krever bare litt nøyaktighet. Fermentert mat inneholder dessuten mye probiotiske bakterier som er veldig bra for fordøyelsen. Og hvis det er noe som virkelig smaker godt om sommeren til en kald hveteøl så er det ordentlige pickles.

- hjemmelagede pølser. dette har vi allerede lagd en del ganger, men jeg tar sats på at vi kommer til å lage enda flere. Det finnes et hav av smak der ute fra alle verdens hjørner, og det gjør ingenting at kjøttinnholdet er høyt også. Pølsene kan kald og varmrøykes eller spekes. Mulighetene er mange.

- hjemmelagede leverkapsler. Dette er noe nytt for meg som jeg ikke har prøvd enda. Leversmaken er så utrolig vemmelig (synes jeg), MEN(!) likevel så næringsrik at jeg må prøve å få den ned på annet vis. Jeg lagde hjemmelaget leverpostei av storfelever og taklet smaken veldig dårlig. Så den fikk Balder.

- jeg kommer til å utforske mulighetene for å få tak i fersk, rå melk fra lokale bønder. Med dette kommer jeg til å ville lage yoghurt, rømme, smør og evt cottage cheese. Dette har jeg enda ikke fått tak i, men jeg gir ikke opp enda!

- jeg er interessert i å kjøpe skrog fra lokale bønder også. Disse kan vi partere selv og lage mye god mat av. Utenom dette vil jeg komme til å kutte ned på en del kjøtt fordi jeg er i mot hvordan samfunnet overproduserer kjøtt i dyre dommer, for så å kaste mesteparten av dette. For ikke å snakke om at dyrevelferden ikke er optimal. Jeg har ikke troen på at vegetar er løsningen på disse samfunnsproblemene, men jeg har tro på bedre dyrevelferd som ja, vil gi dyrere kjøtt, men bedre helse for oss alle i det lange løp.

I dag har jeg satt grønnsaker og kål til fermentering og skal lage et innlegg om dette senere. Jeg vil også skrive om disse punktene etterhvert som jeg gjennomfører dette. Noe vil som sagt settes litt på vent, men det kommer. Og jeg gleder meg til å sette i gang!

For mer nyttig litteratur om ernæring, naturlig mat og gode hverdagstips kan tipse dere varmt om disse flotte, opplyste menneskene: http://paljabekk.blogspot.no http://www.paljabekk.com http://lyngstadernaering.no http://www.kraftmamma.no http://www.paleoliv.no https://steinaldermann.wordpress.com http://empoweredsustenance.com