FARVEL OKTOBER, VELKOMMEN NOVEMBER. 

 

Innholdet i oktober måned har vært rikelig. Ikke fordi det har skjedd så mye rundt meg, men inni meg har det skjedd veldig mye. Jeg har tenkt mye på hva jeg vil og hva jeg burde gjøre. Utdanningsmessig og personlig har jeg lenge følt at jeg står på stedet hvil. Jeg har begynt på master, men er historie noe jeg vil drive på med i 40 år, eller er jeg bare veldig skolelei? Vil jeg bo her jeg bor nå, eller vil jeg bo en annen plass? En annen by? Et annet land? Hva skal jeg jobbe med når jeg er ferdig? Jeg savner kreativ utfoldelse i hverdagen; Vil jeg jobbe med kreativitet eller er det bare noe jeg ønsker å ha som hobby? Spørmålene er mange. Svarene er foreløpig svært få. Det eneste jeg kunne anslå er at kroppen har begynt å gi fra seg noen signaler som indikerer at tempoet mitt har vært for høyt i alt for lang tid. Jeg er trøtt store deler av dagen og når kvelden kommer er kroppen tung som bly. Alt virker uoverkommelig og hodet sliter med å løse hverdagslige utfordringer på en fornuftig måte. Konsentrasjonen har sviktet meg på et helt grunnleggende nivå, og jeg ligger langt etter på pensumet.  Og da måtte jeg gå i tenkeboksen: bør jeg redusere studieprogresjonen? Svaret jeg kom frem til var ikke særlig berikende. Jeg vet ikke. Jeg kom frem til at jeg bør ta noen valg som gjør hverdagen litt enklere den neste måneden. Det er IKKE greit å brenne seg selv ut fordi man vil være supermenneske. Så dette er målene for november måned:

_DSC0640

 

- Jeg skal være mindre sosial. - Jeg kommer til å bruke sosiale medier i langt mindre grad enn tidligere. - Jeg kommer ikke til å lese nyhetsartikler, kommentarfelt og engasjere meg i verdenskonflikter i den grad jeg vanligvis bruker. - Jeg vil bry meg mindre med hva andre gjør og tenker. - Jeg skal ikke reise noen steder med mindre jeg må.

 

_DSC0817

 

- Jeg skal lese mer stimulerende og givende lektyre. Sånn som utfordrer tankemønstrene mine på en positiv måte. - Jeg skal stå opp tidlig hver dag. For det gjør meg glad å få med meg hele morgenen. - Jeg skal fortsette på den gode treningsrutinen jeg endelig har kommet inn i. For det gir meg mestring og energi. - Jeg skal være mer tilstede i nuet. Å løfte blikket mer, lytte til lydene og sanse lyset rundt meg og tankene inni meg. Uten musikk på ørene og uten en skjerm fremfor fjeset.

_DSC0833

 

Jeg skal være mer tilstede. Jeg skal lage blomsterbuketter, dagdrømme, skrive lister og strukturere hverdagen. Sove nok. Slappe av. Fyre i peisen. Tenke på jul. Se repriser av Downton Abbey, danse samba, dra på morgensvømming på tirsdager og ha PT-timer en gang i uka med en PT som forstår meg og mine behov. Jeg skal høre på klassisk musikk når jeg jobber, for det hjelper alltid på konsentrasjonen. Og jeg skal lese på biblioteket når jeg ikke er på forelesning, for det hjelper meg også i gang med lesingen. Jeg skal ikke gjøre mer enn jeg må, eller vil. Og det synes jeg vi alle bør bli flinkere til. Si nei, tenke på oss selv, regulere behovene våre etter det kroppen forteller oss. Vi kan ikke rekke alt, og vi skal ikke rekke alt. Det vi klarer er godt nok, så får vi bruke tiden og overskuddet på det som gjør oss godt og glad. Kanskje jeg la igjen litt av mitt nordnorske lynne da jeg flyttet sørover. På tide å finne det igjen.

Er du flink til å selvregulere? Har du noen gode tips til hvordan sette av tid til deg selv? Del gjerne i kommentarfeltet.

Ha en god, og besinnelsesrik ukestart. Ta vare på deg selv.

<3