MAT PÅ BORDET UKE 46

Så har jeg tenkt på det å prøve noe nytt her inne. Noe av det jeg brenner for: Mat. God, enkel og næringsrik mat.  Og nå ønsker jeg å dele litt av vår middagsplanlegging. Økonomi får være andres jobb å skrive om, men du skal bli svært så overrasket over hvor mye penger som går av budsjettet på mat når du ikke planlegger godt nok. Jeg gremmes over alle pengene som går gjennom spontane kjøp og all maten som kastes fordi det ikke blir brukt igjen. Det er mer enn vi egentlig tror hvis vi tar vare på kvitteringer og prøver å sette opp et regnestykke. Mat er også svært dyrt i Norge, og planlegger du ikke godt nok blir den næringsrike maten også i overkant dyr. Men det trenger ikke være slik. Jeg elsker listeskriving, planlegging og kan ikke anbefale denne strategien varmt nok eller mange nok ganger til alle jeg kjenner. Og med de resultatene dette gir i husholdningsøkonomien må jeg innrømme at jeg tenker at alle firmaer som leverer middag på døra, samt alle som  bruker disse tjenestene ikke har orientert seg nok i hva som faktisk lønner seg. Første uka etter vi flyttet inn i nytt hus fikk vi en mann fra Godtlevert.no på døra, og jeg sendte han videre straks han presenterte seg. Jeg har ikke troen på det der. Men nok om det. _DSC1017

Strategien vår er som følger: En dag i uka, som regel søndagene, setter vi oss ned med en dagbok som har fått det eminente navnet "middagsplanlegger" . Her skriver jeg ned ukenummer,ukedagene og middagene vi skal ha én uke i forveien. Vi tar utgangspunkt i det vi liker for ikke å risikere at unødvendig mye mat kastes. Men selvfølgelig, noen gang råtner mat raskere enn ønskelig. Slikt skjer!

Det som er så fint med dagboka er at jeg også kan gå tilbake til tidligere uker for middagsinspirasjon når kreativiteten skranter. Tips!

Mandagene er innhandlingsdag og vi handler bare en gang. Det innebærer middag, pålegg, husholdningsartikler og hva enn vi trenger. Vi har på forhånd bestemt oss hvor mye penger som skal gå hver uke og hver måned. Vi har ikke barn, men vi har hektiske ukedager med mange gjøremål der middagslaging er et ork. Så middagene i uka skal selvfølgelig utarbeides på bakgrunn av det. Kjøtt, grønnsaker og kanskje en saus krever likevel ikke mye arbeid, for du MÅ ikke spise gourmetmiddag hver dag for å spise godt.

20150526-_DSC0016

En gang i blant overskrider vi budsjettet med et par hundrelapper hvis vi går tom for basisprodukter som varer lenge og brukes ofte. Dette seg være soyasaus, tabasco, worchestersaus, balsamico, hvitvinseddik, olivenolje, eddik, østerssaus, sukrin, dijonsennep etc. Slike produkter som gir maten masse smak uten ekstra arbeid. Men da har vi også forbedredt oss på at det muligens blir litt dyrere og får dermed ingen overraskelser i kassa.

20150422-_DSC0116-4

Dette systemet (som egentlig ikke er et system, bare fornuftig planlegging) har vi holdt oss til i godt over et år nå, og det funker som bare det. Vi sitter igjen med at planen er klar for hele uka, kjøleskapet har de produktene vi trenger, og alt vi trenger å gjøre er å lage maten. Vips har vi noen kroner til overs som enten kan gå til neste ukes innkjøp eller spares til noe koselig. Etter å ha sett på prisene til matkassetjenestene så kan jeg si at vi holder oss vel så godt innenfor de prisene man handler for der. Ergo: vi sparer mer på å gjøre jobben selv. Og det innebærer ikke bare middager, men alt vi trenger i husholdningen. Så.. Over til ukemenyen:

Mat på bordet uke 46:

Mandag: Ovnsstekt torskefilet servert med stekt bacon og grønnsaksmos. Vi brukte blomkål, gulrøtter, pastinakk, kålrabi, og bittelitt potet most sammen med godt smør, salt og pepper. Tirsdag: Enkel pizza med blomkålbunn. Onsdag: Gresskar og gulrotsuppe med bacon. (restene av suppa kan brukes som lunsj eller fryses ned og brukes som saus eller spises som suppe senere) Torsdag: Kyllingfilet, blomkålpure og aspargesbønner. Fredag: Taco i salatblader (istedet for skjell og lefser). Lørdag: Da skal vi spise ute i Oslo med noen venner. Søndag: Biff med søtpotetfries og en kremet sjysaus.

Vi prøver også å styre unna det å dominere middagene med ris og melprodukter fordi jeg tåler det så dårlig. Men av og til vil jeg ha nudler eller litt ris til woken, kanskje litt sushi fra den lokale sushiplassen eller nachos til tacoen. Knekkebrød unner jeg meg til frokosten nå og da fordi jeg synes det er godt. Det viktig å være balansert og lytte til kroppens signaler. Men alt i alt vet jeg hva jeg tåler og hva jeg ikke tåler, og en slik middagsuke passer oss begge ypperlig. Men i en travel hverdag blir jeg også litt lite kreativ, så jeg tar gjerne i mot middagstips! Hva liker DU å lage til middag? Og har du noe system jeg kunne lært av?

Jeg ønsker bare å oppfordre til mer hjemmelaget mat som gjør bra for kropp og sinn som helhet. Jeg vil også prøve å være flinkere til å dele oppskrifter og tips jeg har fått god nytte av gjennom familie og venner. Så håper jeg det kan inspirere mer enn det belærer. Ellers vil jeg varmt anbefale blogger som: Naturlig kosthold, Paleoliv, Kraftmamma, Gry Hammer for inspirasjon og nyttig kunnskap om tradisjonsmat og kjernesunn mat. God middagsplanlegging! Gode klemmer fra meg <3