LISTE: BASISVARER I VÅRT KJØKKENSKAP

Mat er en av mine lidenskaper. Jeg prøver og feiler, lærer hva som funker og ikke funker. Jeg er interessert i hva vi spiser og hvordan den påvirker kroppen vår. For å holde matkostnader nede, er vi avhengig av å ha en del basisvarer i hus. Dette fordi jeg synes alt for enkel mat ofte er kjedelig og uapetittelig (det er bare meg, for H levde hele studietiden på tunfisk, ris og grillkrydder), og det er bare noen få ting som skal til for å gjøre maten mer smakfull. Så jeg har lagd en liste over ting jeg er avhengig av for å lage en balansert middagsuke med masse smak. Vi spiser også ut i fra den filosofien om at mat skal være vår medisin. Særlig fordi jeg har en del intoleranser og som tidligere nevnt, vært en del syk. Jeg er ikke noe glad i ordet "sunn", men jeg har hovedfokus på næringsinnholdet og baserer meg på så ren mat som mulig. (Dette er våre matvaner, og bare ment som innspill). Men må bare understreke: jeg bryter reglene jeg og. Å være slavisk fungerer ikke for meg. Jeg lytter til kroppen og tar ting deretter. Fordi balanse og harmoni er minst like viktig som det du spiser. For meg er det måtehold, og det funker. Og her er de varene jeg bruker for å trylle frem smakfulle hverdagsretter: _DSC1012

Friske krydder og urter: Koriander bruker jeg masse av til wok, sashimi, salsa eller kokosmelkbaserte gryter. Rosemarin er kjempegodt til rødt kjøtt og basilikum og oregano er perfekt til pizzasauser og tomatsuppe. Bladpersille gir en langtidskokt knokesuppe den lille prikken over i'en, eller hva med en klype lavendel i marinaden? Dill er fantastisk til fiskesuppe, men til hvit fisk passer også timian og oregano veldig godt. Lek og smak deg frem, så skal du se!

Hermetiske tomater: Jeg bruker hermetiske tomater til salsa, tomatsauser og tomatsuppe. Man kan selvfølgelig bruke ferske tomater, men etter min erfaring tar dette for lang tid i hverdagen fordi de må skoldes og langtidskoke for å få ut mest mulig smak. Min favoritt er Mutti Polpa, da (jeg synes) den har veldig mye av den autentiske tomatsmaken. Gjerne slakt meg hvis jeg tråkker i salaten nå.

Hvitvinseddik og rødvinseddik: Hvis du har disse eddikene i hus har du gode baser for marinader (da syrligheten i eddiken bryter ned enzymene i kjøtter og mørner) og er med på å gi maten ekstra umami. Hvis du har prøvd å lage salsa uten hvitvinseddik vil jeg nesten bare anbefale deg å bruke en liten slump. Den får en helt annen smak. Det samme gjelder forsåvidt supper og sauser. Med noe søtt og salt i tillegg blir maten svært så smakfull! Ps: majones blir ikke like godt uten hvitvinseddik og en ss dijonsennep! I tomatsauser blir jeg aldri helt fornøyd hvis jeg ikke blander inn rødvinseddik/balsamico.

20150415-_DSC0035-2

Sweet chillisaus: Jeg er veldig glad i å bruke litt sweet chilli når jeg lager woksauser. Ikke alle liker det like godt, og sunt er det ikke, men jeg ELSKER sweet chilli.

Kraft: Naturens egen supermat. Jeg koker ofte 10 liter kraft i slengen på kraftbein (kylling, storfe, svin, fisk). Disse lar jeg ligge 24t i en eddiklake slik at jeg får åpnet opp porene i beinet, som igjen gjør at all kollagenen lettere trekkes ut under koking/trekking. Jeg lar alltid beinene trekke under halvveis åpent lokk i minst 48t. Dette er svært lite jobb og kraften koker seg selv. Mot slutten (de siste 2-3t) kan du smaksette med grønnsaker, urter og krydder. Jeg bruker ofte kraften i wok, pizzasaus, supper og gryter. Kraften er dessuten veldig magevennlig og hjelper på fordøyelsen på grunn av det høye innholdet av kollagen/gelatin. Jeg oppbevarer kraften i plastbokser i kjøleskapet eller fryseren. Fettlokket som legger seg øverst som en hinne vil hermetisere kraften naturlig og gi den lang holbarhet. Har du trukket den rett vil kraften se ut som gele når den er kald. Men etter du har begynt å bruke av kraften bør du bruke den opp raskt, ellers kan det danne seg mugg hvis du får fremmede bakterier i boksen. Det vil vi ikke.

_DSC1044

Meierismør: Jeg spiser ikke margarin men ordentlig godt smør. Meierismør er naturlig fett og kjempefint til å bruke som jevning istedet for mel. Hvis du har melkeproteinintoleranse kan du lett klarne smøret ved å la det trekke på svak varme i ca 20 minutter så mysen og fettet skiller seg. Helst skulle jeg bare brukt smør fra Rørosmeieriene, men Tine fungerer fint det også. Tips fra Hellstrøm: ved steking av kylling (f.eks), vil en ss smør og en slump olivenolje gi en god stekeskorpe. Oppsummering: ekte smør kan brukes til alt og smaker best. Mange velger margarin fordi den holder seg myk, men jeg oppbevarer smøret i en lufttett boks i kjøkkenskuffen. Det harskner ikke og fungerer kjempefint.

Kokosmelk: Jeg bruker kokosmelk i smoothier og til thaimat. Veldig fin erstatning for den som måtte bli litt uvel av å drikke melk.

Ingefær: Ingefær er vidundermedisin, og den bruker jeg vel så ofte i asiatisk mat som i marinader og teen min. Er du syk? En kopp med varmt vann, honning, chilli og ingefær smører halsen. Jeg har fôret mange syke venner med dette når de har vært på besøk. Ene venninna vår kom uten stemme og gikk noen timer etterpå, skravlesyk. Denne komboen solgte de dessuten i kafeen på gamle høgskolen min til syke studenter.

Hvitløk: Jeg må alltid ha hvitløk. Bruken av hvitløk varierer veldig ut fra det jeg måtte lage, men jeg bruker hvitløk stort sett til all middagsmat. Det hjelper også at den har lang holbarhetstid. Et lite fedd hvitløk sammen med ribba.. Priceless!

_DSC0754

Chilli: H elsker sterk mat, og det gjør jeg og. Men jeg tåler ikke sterk mat veldig godt selv om jeg elsker smaken. Så den har jeg tonet litt ned. Men hvis du vil ha en sterk salsa, pizzasaus eller en god og spicy wok; peis på! Husk at den blir sterkere jo lengre opp mot stilken du kutter. Det er frøene som er sterke, ikke kjøttet.

Fiskesaus, østersaus og soyasaus: Thaimat og woksauser. Jeg har begynt å bruke den grønne kikomanen da den er mindre salt.

Worchestersaus: Passer perfekt il BBQ-marinader og dressinger. Særlig hamburgerdressingen som svigers lager. Jeg kan ikke lage burger uten denne dressingen igjen. Jeg kan legge ut oppskrift en dag jeg lager burger.

Olivenolje: Jeg steker ikke maten i noe annet. Olivenolje er noe av det desidert beste man kan ha i hus! Extra Virgin, of course! Fordi næringsinnholdet er høyst i den. Tips: en liten skål med olivenolje, balsamico, salt&pepper er perfekt for å dyppe focaccia i. Jeg lover.

20150819-_DSC0103

Solsikkeolje: Jeg steker ikke mat i solsikkeolje da dette er en av de fettsortene som omdannes til transfett i kontakt med varme. Men jeg bruker den hvis jeg lager majones/aioli, fordi jeg synes smaken av olivenolje blir for harsk i majones, og solsikkeoljen er nøytral på smak. Men hvis du skulle ønske å lage majones fra bunnen av, uten å ha gjort det før, er det svært enkelt. Det krever bare 2-4 ingredienser og en stø hånd. Jeg kjenner veldig mange som synes det er "skummelt", men det er i grunnen verdens enkleste sak å lage når du først får dreisen på det! Og jaggu smaker det ikke bedre og? Også husk: den har enormt lang holbarhet. Win win!

Tabasco: Denne bruker vi i dressinger, tacosauser/salsa, eller bare rett på pizzaen (eller som H gjør: har den på alt!).

Yoghurt: Vi kjøper tyrkisk/gresk yoghurt hver uke, og den kan brukes bare som en frokost/mellommåltid med honning og nøtter, eller brukes i suppe (anbefaler å bruke den i blomkålsuppe), eller som Tzatziki. Nam!

_DSC0005

Honning: Jeg bruker honning til svært mye. Naturlig søtning til frokost eller i marinader, for eksempel. Å balansere det syrlige og sterke med noe søtt gir en utrolig fylde. Min favoritt er Akasie-honning. Selv om vi har økologisk bringebærhonning i hus, liker jeg faktisk Akasien bedre.

Hjemmelaget tacokrydder: Vi synes at det kjøpte tacokrydderet bare smaker salt. Og jeg er som sagt glad i at maten skal smake noe, så vi har alltid et syltetøyglass tilgjengelig med hjemmelaget krydder. Det varer veldig lenge. Og jeg blander alltid tacokjøttet med litt rødvinseddik og 2dl kraft istedet for vann når jeg bruker krydderet. Jeg kan garantere smaksopplevelse. Og det er mye bedre for kroppen enn det kjøpte krydderet fullt av E-stoffer, sukker og salt.

Frø og nøtter: Disse kan du bruke for å få mer fiber i rundstykker, lage egne knekkebrød, lavkarborød, müsli eller bare tilsette i salater.

Diverse rotfrukter: Kepaløk, poteter, gulrøtter, søtpotet, kålrabi, sellerirot: alt har lang holdbarhetstid hvis det ligger mørkt og tørt. Vi oppbevarer disse uten pose i samme skuff. Med disse varene kan du trylle frem det lekreste og smakfulle middagstilbehøret. Billig er det også.

Dette er de varene vi har i skuffer og skap fordi det er de varene som holder seg lengst, som vi slipper å handle inn hver uke. Vi planlegger ut ifra det vi har og handler inn kjøtt, fisk og grønnsaker ut fra hva vi kan lage med det vi allerede har. Håvard synes vi er så flinke til å holde kostnadene nede, og da blir dette nesten en lek for meg. Håper dette kan være til inspirasjon hvis du ikke har tenkt på dette før, eller kanskje ikke har brukt noen av disse ingrediensene før. Og hvis du har noen forslag som ikke finnes på listen allerede, tar jeg gjerne i mot forslag!