_DSC6161.jpg

Jeg elsker alt som er ekte og autentisk. Jeg finner inspirasjon i det stille, det sakte, i menneskers tanker og i det som gjør livet helt. Jeg har en forkjærlighet for de enkle gledene i livet. Den varme kaffekoppen om morgenen, blomster i håret og bare fotsåler mot gresset. Det naturlige ligger meg tett om brystet. 

Her inne vil jeg skrive om Slow Living og alt det innebærer. 

Legg gjerne igjen en kommentar. Det hadde vært så fint å vite hvem du er. 

Varme klemmer fra Julianne. 

Slow challenge dag 2: Mediter i 15 minutter

En vanlig tanke om meditasjon er at man trenger å sitte med beina i kryss, med øynene lukket og være stille i lange perioder. Dette er bare en av mange teknikker, og egentlig finnes det ingen feil måte å meditere på. Jeg bruker forholdsvis mange metoder og føler meg også ganske heldig som har mange elementer i livet som kan sette meg inn i en meditativ tilstand. Det viktigste for meg er først og fremst pusten. Uten den er det vanskelig å finne den indre roen man trenger for å meditere. Jeg har skrevet mer om pusten her.

_DSC9921.jpg

Jeg lever med angst, og det er mye vanligere å leve med enn det mange tror. Vi prater ikke nok om det til at angst har blitt normalisert, så derfor er jeg veldig for å skrive det. Angst er ikke farlig og det går an å leve et godt liv til tross for at den er der. Fordi jeg har levd med angst siden tenårene har jeg plukket opp mange lærdommer underveis. Pusten min, sansene mine og høysensitiviteten min hjelper meg gjennom de tyngste takene. For de kan komme helt plutselig, uten forvarsel. Som regel er det svært forutsigbart, fordi jeg har lært meg selv å kjenne. Så jeg klarer ofte å forebygge symptomer, eller prøver å utfordre den. Det viktigste er at den ikke skal dominere livet mitt, og det føler jeg at jeg oppnår. For meg er femten minutter meditasjon veldig gjennomførbart, men jeg sitter sjelden slik som på bildet. Jeg mediterer ved å praktisere stillhet. Ingen radio, musikk eller tv. Jeg lar tankene mine være. Prøver å ikke kjempe mot dem eller fremprovosere andre tanker. Jeg puster dypt ned i magen, prøver å kjenne etter hvilke gode følelser jeg har i det gitte øyeblikket eller besøker det gode stedet inni meg hvor alt er fint. Jeg forestiller meg ofte at jeg går inn i det gamle huset til tanta og onkelen min, hvor pappa og mange av mine familiemedlemmer som ikke lengre er med oss, sitter og drikker kaffe sammen. Så setter jeg meg ned i stresslessen og forteller dem siste nytt i livet. Femten minutter går veldig raskt, for tiden flyr i godt lag. 

_DSC9925.jpg

Men det er ikke alltid så enkelt å finne roen til å meditere. Særlig ikke når man er en labradormamma.

_DSC9926.jpg

Men det er det som er så bra: å ha hund er kjent for å senke blodtrykket og trekke deg tilbake til nåtiden. Så det å ha en oppmerksomhetssyk bofs i huset er også svært meditativt. 

Slow challenge dag 3: Declutter mitt digitale liv

Myk start på uka, og en 30 dagers utfordring