Åtte måter å redusere stress på

_DSC0214.jpg

Hverdagen kan være brutal av mange årsaker. Jeg er ikke forelder, så for meg å gi råd til hvordan barnefamilier kan styre sin stressende hverdag, på en mindre stressende måte, ville føltes feil. På samme tid håper jeg at rådene mine kan ha overføringsverdi til folk i ulike livssituasjoner, for vi er ofte likere enn vi tror. Ofte føler vi presset på de samme arenaene i livene våre.

Det viser seg stadig at vi føler på et urealistisk forventningspress, enten fra vårt indre eller utenfra. Mange av oss føler at vi må prestere på så veldig mange ulike områder i livet for at det skal være godt å leve. Likevel viser statistikken at flere blir slitne, sykemeldte (særlig kvinner), og stadig flere utvikler psykiske lidelser.

Forskere mener at årsakene er basert på mange ulike årsakssammenhenger, men vi burde ofte ta et steg tilbake for å se på livet vi lever. Samsvarer det med våre verdier? Lever vi for oss selv, eller for andre?

Samfunnet vårt er komplekst og sammensatt, og enkeltmennesker har større innflytelse på samfunnet nå enn tidligere. Eksempelvis influencere, som har som jobb å påvirke oss. Vi har mye å forholde oss til gjennom mange kanaler, og vi påvirkes lett av flyten av bilder, lyd og videoer.

Selv er jeg stor tilhenger av den nå avdøde professoren i sosialmedisin, Per Fugellis, kommentar «Gi blanke faen - få et bedre liv» , og synes, på bakgrunn av mine nordnorske røtter, at det å gi litt blanke, er særs behagelig av og til.

Konseptet «Gi faen» er ikke alltid like gjennomførbart. Særlig når vi påvirkes og dras i ulike retninger av markedsføring, konstruerte virkeligheter og idealer vi ikke greier å kopiere. Og særlig hvis vi opplever en evig følelse av å ikke mestre eller være tilstrekkelig. Vi mennesker har et behov for å være i kontroll over egen situasjon, og ofte det vi ikke kan kontrollere.

Kanskje vi må revurdere behovet for å prestere? Kanskje dette er dagen du burde slippe litt taket på kontrollbehovet? Kanskje vi burde senke skuldrene litt oftere, og tenke at alt dette ikke trenger å ha den innflytelsen på livet vårt, som det allerede har?

Men hvordan kan vi altså få dette til, samtidig som vi skal orientere oss i et hav av forskningsråd, kostholdsråd, frykten for miljøkriser, krig og elendighet, og samtidig være velfungerende (og vakre) mennesker på fritiden, og dyktige medarbeidere på jobben?

Selv har jeg ikke svar, men velmente råd. Etter å ha orientert meg i alle disse rådene for å finne svaret på hvordan jeg kunne bli friskere og lettere til sinns, har jeg oppdaget at det er en sammenheng mellom det å ta vare på seg selv, og hvordan jeg har det. «Å ta vare på meg selv» handler ikke om å spise speltlomper og trene gluteus maximus. Det handler hvordan jeg tenker og prioriterer. Og om det ikke gjør meg frisk, hjelper det meg å holde både stress og psyke i sjakk.

Åtte råd

  1. Implementer konseptet mindfullness i hverdagen din. Mindfulness er et verktøy vi kan bruke i alle mulige situasjoner. Kunsten å fokusere innover, være her og nå, krever øving over tid. Men det er viktig å ikke legge for stort mestringspress på seg selv. Man må alltid begynne i det små, og jobbe seg fremover. Det er viktig at du forstår at det ikke betyr at du må meditere en time daglig. 
Å akseptere tingenes tilstand, trekke pusten god ned i magen, være i nuet og akseptere at tankene dine er tilstede, er en stor del av tilstedeværelse i praksis. En liten innsats kan gi store avkastninger på sikt. Å bruke så mange minutter du selv ønsker, til å bare være, har stor effekt på angst og blodtrykk. Selv tar jeg meg regelmessige pauser der jeg bare er. Jeg føler på det jeg gjør her og nå, og bare er tilstede. Hvis jeg står fast i en oppgave, tar jeg meg 5-10 minutter og går en tur og bruker de samme prinsippene som nevnt ovenfor til å slappe av. Det er ingen oppskrift på å være i nuet, og du gjør det på dine egne premisser. Det viktigste verktøyet er deg og din pust, og viten om at det du gjør faktisk er bra nok.

  2. Prioriteringer er viktig for å redusere stress. Ta en titt i kalenderen din. Hva må gjøres, og hva kan ryddes bort? Er du litt for flink pike, litt for ofte? Må du stille opp på alt, hele tiden. Gnager samvittigheten mer enn kroppens signaler om ro? Er det noen verv du har, som ikke gir deg noe lengre? Har du fylt opp kalenderen med noe du egentlig ikke har energi til, eller glede av å gjøre? Ofte føler vi oss som dårlige mennesker hvis vi sier nei. Selv har jeg hørt mennesker si at det å være et ja-menneske er svært viktig, fordi det gir muligheter. Jeg skal ikke si at dette er feil, men å si ja til alt passer ikke for alle. Det finnes mennesker som har kapasitet nok til å være der for alle, hele tiden. Disse skal få anerkjennelse for den gode innsatsen de gjør, men man kan også gjøre en innsats selv om man sier nei av og til.

  3. Det er greit å være en av de som må prioritere bort en ting for å kunne gjøre noe annet. Og noen ganger trenger vi oss selv, helsen vår, og familien, mer enn vi trenger å stille opp på dugnad og vaffelsteking i idrettshallen. (Merk: jeg mener ikke å si at man aldri skal stille opp på dugnad) Å ta vare på seg selv når energien er oppbrukt er særs viktig. Hvordan skal du ellers kunne hjelpe noen?

  4. Ha lavere terskel for å vise kjærlighet i hverdagen. Kjære deg som leser. Vi trenger mer kjærlighet i verden. Jo mer kjærlighet vi viser, desto mer får vi tilbake. Det krever så lite. Gi flere klemmer, komplimenter, send meldinger til de du elsker og fortell dem hvor mye de betyr for deg. Inviter til hverdagsfika, og skap rom for nære samtaler. Plutselig treffer du noen som har en dårlig dag, men ikke turte å si det selv. Vi vet mer om hvordan relasjoner påvirker livskvaliteten og antall leveår i dag, enn det vi gjorde før. Vi vet også mer om hva relasjoner gjør for helsa vår.

    Du trenger ikke være i et etablert forhold for å vise kjærlighet heller. La terskelen for sosial omgang om omsorg være lav, og husk at det viktigste er å være sammen. Ikke hvordan stua di ser ut etter en hektisk arbeidsuke. Alle har en hverdag.

  5. Logg av sosiale medier. Innfør «skjermfri torsdag», der du velger en bok eller et instrument (eller noe annet), foran en skjerm. Vil du være virkelig dristig, kan du innføre flere dager, og gjerne en uke. Gi deg selv en pause fra ytre påvirkning og impulser. Kanskje finner du flere svar i deg selv, enn på nettet.

  6. Ved dårlig innflytelse: kutt ned på mediekanalene du bruker tid på. Kutt ned på antall bloggere og magasiner du leser, og tv-programmer som tapper deg for mer enn det gir. Inspirasjon skal generere gode følelser og kreativ påfyll. Det øyeblikket du føler deg mindre tilfreds med det du allerede har, eller får behov for å bruke penger du ikke har, tjener det ikke noen hensikt å bruke tid på dette. Selv opplevde jeg mer tilfredshet med eget liv, og viet mer tid til det jeg liker, da jeg kuttet ned på disse kanalene. Rett og slett fordi det ga meg mer rom til å være tilstede i mitt eget liv, og ikke andres.

  7. Ta pause fra nyhetsbildet. Det skjer mye i verden. Det er stor politisk uro i alle hjørner av verden, politikere bruker posisjoner til å spre dårlige verdier, og vi kjemper en global kamp mot kvinneundertrykkelse og seksuell trakassering. Men noen dager må vi ta en pause fra nyhetsbildet, og fokusere på å spre gode verdier ved å bare være. Noen dager redder vi ikke verden ved å se på nyhetene og lese i avisa, men det kan bryte ned vår personlige sfære. Hvilken nytte gjør vi for verden da? Merk: jeg sier ikke at vi ikke skal lese avisa, men det er sunt å koble ut hodet i ny og ne.

  8. Beveg kroppen. Det florerer av treningskontoer som oppfordrer oss til å være aktive. Noen med fokus på utseende, noen med fokus på helse. Noen med fokus på begge deler. Men de har ikke alltid de rette svarene for deg. Jeg sier som en venninne av meg (danser, yogainstruktør, PT og biopati-student) «Det spiller ikke alltid like stor rolle hva du gjør for å bevege deg, men beveg kroppen hver dag.» Det er ikke alltid andre har svaret på hvordan du skal bruke kroppen din, og du trenger ikke kjøpe medlemskap på et senter for å bevege deg. Dansing, yoga, tøying, skogsturer, power walks, sykkeltur til jobben, trapper er like godt som noe annet. Har du barn? LEK!

  9. Gi slipp. Lær deg å se på det som kan kontrolleres og det som ikke kan. Som eksempel har vi noe av det som stresser oss mest i hverdagen; kollektivtransporten. Kommer du for sent til toget? Ja, det er noe herk og kan stresse den mest tilstedeværende personen i verden. Men hva kan du gjøre? Du kommer for sent, men ingen bøter med livet av den grunnen. Det eneste du kan kontrollere i en slik situasjon, er hvordan du takler det. Er det slik at du må vente en time ekstra, kan du enten la den ene timen være den mest stressende timen i livet ditt, eller du kan sette deg ned med en kaffekopp og slappe av. En slik situasjon kan raskt bli en velsignelse, hvis du gir slipp på kontrollbehovet. Hvilken andre situasjoner kan man gi slipp?

  10. Bonustips: Vær god med deg selv. Det du gjør, er bra nok.

Julianne RydbergComment