Middagsplanlegging.

_DSC1764 Siden i fjor høst har vi handlet inn ca en dag i uka, til hele uka. Det eliminerer ikke bare ekstra stress i forhold til middagsplanlegging, men det har vært veldig økonomisk lønnsomt for oss. Vi prøver å holde oss til middager som ikke innebærer veldig mye arbeid i hverdagen for så å skeie litt ekstra ut i helgene når vi skal kose oss. Siden jeg reagerer på kornprodukter og mat med mye melk og fløte i er dette noe vi prøver å styre unna så mye som mulig i hverdagen. Denne uka (minus i går, som var andre påskedag), ser ut slik:

Tirsdag: Kyllingwok. Onsdag: Laks med pesto og grønnsaker. Torsdag: Fiskekarbonader, remulade og grønnsaker. Fredag: Beef stir-fry med brokkoli, sopp og ris. Lørdag: Biff med søtpotetfries. Søndag: Lammelår, rødvinssaus, grønnsaker og poteter (restene blir brukt til middag på mandag).

20150116-_DSC1609 Vi prøver helst å få inn to dager med fisk, så rene råvarer som mulig, minst mulig sukker og fokuserer på å få i oss mye grønt, gode proteinkilder og sunne fettsyrer fra både fisk, avocado og olivenolje. Det er også viktig for meg at maten er hjemmelaget og at vi vet hva maten inneholder. Personlig synes jeg ordet "sunn" er oppbrukt, men jeg elsker mat med mye god og viktig næring. Dessuten blir jeg veldig glad når jeg ser kassalappen på butikken. Spesielt Håvard, som er den "gjerrige" av oss to. Mat trenger absolutt ikke være dyrt når man planlegger godt! Planlegging blir også veldig gøy når man ser hvor mye man sparer inn.

Ellers har jeg lært meg mange småtriks som er økonomisk lønnsomme og smarte ift hverdagsmiddager. Men dette kan jeg ta i et eget innlegg!