A Beautiful Living

Welcome to A Beautiful Living! 🌿 I'm a mother of two, wife, historian, and communicator, living in Norway in an old farmhouse from 1870. Here, I celebrate slow living, rural life, and the journey of matrescence. Like any ordinary person, I'm trying to find meaning in everything. In a restless world where we need love, community, and connection more than ever before, I share about what's closest to my heart: the many nuances of motherhood and the experience of becoming and being a mother. I believe in a slower life, where acceptance and love are the norm, and where we can build a better world bit by bit. Since my first blog in 2009, I've tried to put into words what is difficult and elusive to understand, humanizing what has previously been taboo. Motherhood is a patchwork of such processes. On my blog and Instagram (@amongthemeadows), you'll find reflections on my life, embracing the ups and downs, and finding beauty in everyday moments in the tranquil meadows of Norway. Let's spread maternal love and make the world a more peaceful and better place together.

Kjip delingskultur blant norske influensere?

Kjip delingskultur blant norske influensere?

Foto: Irene Lunde

De som har fulgt meg over tid, vet at jeg har hatt noen oppbrudd pÃ¥ skriving og deling. Som tidligere nevnt; ikke heldig for algoritmene, men svært godt for den mentale helsa. Men nÃ¥ vil jeg gjerne bryte stillheten litt, for Ã¥ lufte noe jeg har bÃ¥ret pÃ¥ lenge. Og aller helst før jeg begynner Ã¥ benytte meg av mine plattformer igjen. 

Er vi for dårlige til å respektere hverandres åndsverk?

Siden jeg ble gravid, har jeg delt tilnærmet ingenting. Det har i stor grad skyldtes formen min, for jeg har virkelig ikke vært i god form de siste seks månedene. Og det har medført et usedvanlig stort behov for å bare være i en egen boble. Jeg vil tro at det å dele prosessen i et svangerskap kunne ha generert mange klikk, men jeg har ikke vært interessert. Denne gangen har svangerskapet føltes mer intimt, og mer privat. Og på grunn av bearbeidelse av hvordan ting ble sist, føltes det tryggere å bare holde meg for meg selv. Og det er utrolig godt. Men det er ikke bare derfor jeg har vært stille. Jeg har også vært fryktelig forbanna og provosert. Og lysten til å dele tekster, har vært liten.

Jeg er veldig klar over at nÃ¥r noe postes i sosiale medier, sÃ¥ gir jeg egentlig avkall pÃ¥ en stor del av mine rettigheter. I praksis. For sosiale medier er en «lik og delings-kultur». Man lÃ¥ner av hverandre, og ting ligger ute i det Ã¥pne. Det betyr ikke at det jeg produserer, ikke er beskyttet av norsk lovverk. 

Siden 2019, har jeg tatt mange dypdykk i forskningsartikler og annen litteratur, i både psykologien, antropologien, historie, sosiologi og sosialantropologien. Jeg har lett etter statistikk, brukt WHO sine nettsider, norsk forskning, og til og med brukt mine egne psykologer (da jeg ble behandlet for fødselsdepresjon), for å få tak i artikler. Det har vært for å få et bredere perspektiv på fødselsdepresjon, på samfunnsstrukturer som påvirker hvordan vi møtes i svangerskap, fødsel og barseltid, og generelt den kulturen som påvirker oss kvinner i et helseperspektiv.

Psykologer og leger har gledelig sendt meg info, fordi jeg er opptatt av at man skal ha et metaperspektiv pÃ¥ egen tilstand. Og i tillegg er jeg opptatt av at mine tekster skal være gjennomsyret av faktisk kunnskap, og ikke bare meningsbasert synsing. Deretter har jeg brukt mange timer pÃ¥ Ã¥ skrive innlegg til min konto hvor jeg bruker kilder, og jeg er dessuten opptatt av at nÃ¥r jeg inspireres av andre kontoer, sÃ¥ skal det krediteres. Jeg tar ikke fra andre uten Ã¥ oppgi hvor jeg har fÃ¥tt infoen. Regelrett fordi det er folkeskikk, men ogsÃ¥ fordi noe annet er stjeling.

Men dette er det mange som ikke er bevisste, eller ikke bryr seg om. Det er heller ikke bare noe jeg kjenner på. Det vet jeg fordi jeg kjenner mange bak små og store kontoer som har opplevd tilsvarende oppførsel i sine kanaler. Andre kontoer som stjeler punchlines, kopierer andres innhold og skrivestil, eller konsekvent tar innhold uten å kreditere. Jeg kommer ikke til å nevne navn, eller henge ut enkeltpersoner. For dette er et problem som rammer mange. I tillegg har dette hendt meg jevnlig over ganske mange år. Skal vi bare ta det som et kompliment, eller er det lov å si i fra?

Kopi av andres innhold

 I 2019 kom jeg over et begrep fra amerikansk antropologi som kalles for «matrescence», utviklet av Dana Raphael i 1970-Ã¥rene. Et begrep som er ment til Ã¥ være en forklaringsmodell for den emosjonelle, fysiske og sjelelige overgangen fra kvinne til mor. 

 En av grunnene til at jeg vet at dette begrepet var ukjent i Norge, var fordi det var fÃ¥ utdypende artikler om det i amerikanske medier. Dog noen bøker. Og jeg fant ingen norske bøker, eller andre norske kilder. Jeg lette i ganske mange mÃ¥neder før jeg begynte Ã¥ skrive om det, sÃ¥ jeg er ganske trygg pÃ¥ at dette var noe folk ikke var kjent med. Det er fÃ¥ antropologer i Norge, og vi har ikke engang et antropologistudie i Norge foruten sosialantropologi. Og der har jeg fortsatt til gode Ã¥ finne forskningsbaserte bøker om dette temaet (rop ut hvis du vet om noen). Jeg fant noen utenlandske instagramkontoer som belyste dette temaet, og jeg tenkte «Hey! Her har vi et upløyd marked! Dette begrepet MÃ… ut til norske mødre!». 

 Og nÃ¥ er det mye mer kjent. Og jeg skal pÃ¥ ingen mÃ¥te sitte her og ta æren for at begrepet har blitt belyst, for jeg er veldig glad for at begrepet kan spres slik at flere kan finne en forklaringsmodell for denne overgangsfasen. Og begrepet kan like gjerne ha blitt oppdaget via andre, slik jeg gjorde. Det som gjør meg ganske sint, er nÃ¥r stoff blir stjÃ¥let fra min konto, og jeg ikke blir kreditert. Og dette har ikke bare skjedd en, to eller tre ganger. Dette er faktisk ikke nytt for meg i det hele tatt. Og nÃ¥ er jeg ganske lei! 

 Jeg har drevet pÃ¥ med blogg og sosiale medier siden 2009. Jeg har aldri «slÃ¥tt gjennom» som noen blogger, eller influenser. Selv ikke da jeg forsøkte, fordi jeg tenkte at det kunne være en fin inntektskilde ved siden av studiet. 

 Min skrivestil har vært nær, og personlig, helt siden begynnelsen. Jeg har skrevet Ã¥pent og ærlig om psykisk helse hele veien, og krydret det med hverdagsglimt og tekster jeg ønsker skal være gjenkjennelige for folk. Formidlingsbehovet mitt har vært stort siden barneÃ¥rene, og derfor har det føltes naturlig. Etterhvert som jeg har tatt høyere utdannelse, med vekt pÃ¥ samfunnsforskning og historie, har ogsÃ¥ formidlingen endret seg. Likevel har jeg bevart det personlige preget, og ser pÃ¥ det som det mest naturlige i verden Ã¥ være Ã¥pen. 

 Da jeg ble mamma, var dette er fryktelig vanskelig overgang. Jeg sÃ¥ det derfor som viktig og kanaliserende Ã¥ kunne formidle dette ved Ã¥ ogsÃ¥ lene meg pÃ¥ faglitteratur. Da fikk de vanskelige følelsene en funksjon, og jeg kunne kanskje ogsÃ¥ bidra til opplysning. Jeg fikk oppmerksomhet fra mange av dette. Ikke nødvendigvis i form av følgere, men hundrevis av personlige historier fra mødre i hele Norge. BÃ¥de fra folk jeg kjenner, og folk jeg ikke har snakket med før. Og jeg har besvart samtlige. 

 Gjennom disse Ã¥rene har jeg blitt kjent med folk bak større kontoer. Noen heier frem og deler (som jeg setter stor pris pÃ¥), og andre sier det direkte til meg uten Ã¥ dele. Jeg har ogsÃ¥ opplevd Ã¥ fÃ¥ meldinger med store ord om at jeg inspirerer, og deretter har skrivestilen til vedkommende endret seg noe, og de har delt tilsvarende ting jeg har delt, men uten Ã¥ formidle hvor de har hentet inspirasjonen fra. Og det er klart – nÃ¥r du har 20.000 følgere og mer, har du større markedsverdi enn meg. Og det er lett Ã¥ ta stoff fra de mindre kontoene som du kan bruke for Ã¥ fÃ¥ muligheter. Men nÃ¥r du, som liten konto, bruker ekstremt mye tid pÃ¥ Ã¥ formulere innlegg, og dette blir liggende fritt vilt for kontoer som dominerer det norske influensermarkedet, da er det ikke særlig kult Ã¥ være underdog. Jeg ser pÃ¥ dette som ekstremt kynisk, og jævla dÃ¥rlig gjort!  

 FÃ¥r du lyst til Ã¥ dele? Nei. FÃ¥r du lyst til Ã¥ bruke tid pÃ¥ noe andre kan ta uten Ã¥ spørre, eller kreditere? Nei. Hvem vil egentlig det? 

Betyr mine tekster mindre fordi jeg har færre følgere enn deg?

Jeg er lærer, og jeg er utdannet historiker/samfunnsviter. Jeg har et trent øye for Ã¥ se om en setnings- eller tekststruktur er kopiert, og sÃ¥ vidt skrevet om. NÃ¥r ogsÃ¥ andre klarer Ã¥ se dette, og sender meg innlegg fra andre kontoer og spør «Er ikke dette kopiert fra det du skrev denne gangen?», eller «Har du blitt kreditert for dette? For dette er jo prikk likt din tekst!», da tenker jeg at man gjør en jæskla dÃ¥rlig jobb ved Ã¥ stjele. 

 Jeg er HELT FOR at mine tekster kan brukes. Det synes jeg er bÃ¥de smigrende, og sinnsykt kult. SÃ… GØY at noen faktisk kan la seg inspirere av noe lille meg har produsert. Det jeg reagerer pÃ¥, er nÃ¥r jeg ikke blir kreditert. NÃ¥r jeg brukes som et oppslagsverk folk kan forsyne seg av. NÃ¥r mine tekster blir brukt i innlegg hos større kontoer, bøker, artikler, podcaster, kronikker, og jeg ikke fÃ¥r et eneste vink. Mens de som lÃ¥ner av de større kontoene, krediterer i vei. For der kan de fÃ¥ noen følgere i retur. 

 SÃ¥ da lurer jeg: Er jeg ikke verdt Ã¥ kreditere fordi kontoen min ikke har nok markedsverdi for den som tar innhold? Er jeg lett Ã¥ stjele fra, fordi kontoen min er sÃ¥ liten at ingen kommer til Ã¥ merke hvor innholdet kommer fra? Eller er det rett og slett basert pÃ¥ at man er sÃ¥ kjip at man vil ta æren for stoffet selv? 

 Innen akademia ville dette aldri blitt akseptert. Hadde jeg - pÃ¥ universitetet, gjort tilsvarende sjakktrekk, kunne jeg blitt utvist. Ikke bare fra universitetet jeg selv gikk pÃ¥, men samtlige av dem. Jeg kunne blitt tatt for fusk, og for brudd pÃ¥ Ã¥ndsverkloven. Hvorfor tror vi at det er andre regler som gjelder pÃ¥ sosiale medier? Jeg har fremdeles produsert det innholdet jeg har skrevet. Det er mitt. Og skal du bruke meg, skal du bruke meg som en kilde skal brukes; Med opphav, navn og dato. Dette lærer jeg elevene mine, som er tenÃ¥ringer. BÃ¥de i norsk, historie og samfunnsfag.

 Bruk meg, men bruk meg pÃ¥ riktig mÃ¥te

Du kan sitere meg, du kan faksimile meg, og sÃ¥ lenge du bruker min tekst sÃ¥ skal du i realiteten alltid oppgi meg som din kilde. Hvis ikke du ønsker det, er du hjertelig velkommen til Ã¥ benytte deg av kildene som er oppgitt i mine tekster og deretter formulere dine egne tekster. Du stÃ¥r HELT fritt til Ã¥ produsere eget innhold. Men noe annet er Ã¥ stjele. Selv pÃ¥ sosiale medier. Du som tar andres innhold: Tror du ikke ogsÃ¥ jeg vil ha anerkjennelse for den jobben jeg nedlegger?

Ida Jackson har begynt Ã¥ merke sine innlegg med creative copywrigth lisence, og i tiden fremover vil jeg forsøke Ã¥ gjøre det samme. Samtidig vil jeg oppfordre alle som bruke sosiale medier (liten som stor konto), Ã¥ ha den dypeste respekt for andres Ã¥ndsverk. De tekster som skrives, blir ofte skrevet med hjerte og sjel. Og det Ã¥ ikke utvise forfatteren respekt nok til at du faktisk viser hvor du fÃ¥r infoen din fra, gjør at jeg (i det minste), aldri kommer til Ã¥ ville benytte meg at et eventuelt samarbeid eller bidra til Ã¥ løfte kontoen din videre. 

Første snøen, første søndag i advent

Første snøen, første søndag i advent

33+1

33+1